lördag 11 juni 2011

Jag vet exakt nästan i princip vad felet är

Vad är det med visdomständer? Varför är dom så dryga? Varför får
man dom ens?

Jag har tagit bort två visdomständer och båda gångerna har det
varit samma visa: jag tycker jag har väldigt ont i örat och går till
vårdcentralen. De tittar i örat, petar på käken och säger att det
inte är örat utan en visdomstand. Jag beställer tid hos tandläkaren
men när den tiden väl kommer har det gått över.

Vad som sedan hände var jag fick ont igen, den här gången uppe bakom
tänderna, där man kan tänka sig att visdomstanden sitter. Ha, NU
då, har jag tänkt och gått till tandläkaren. Efter röntgande och
grejjande frågar tandläkaren om det verkligen är UPPE det gör ont,
för där ser det inte ut som att visdomstanden skulle ställa till med
nåt. NERE däremot har den växt på andra tänders rötter vilket
brukar göra ont. Jag vidhåller att det är uppe det gör ont,
tandläkaren ignorerar detta och skickar en remiss till käkkirurgen
för att ta bort den där nere. Jag tar bort den nere och har inte
längre ont. Detta upprepas ett år senare på andra sidan. (ja, jag
var hos vårdcentralen även denna gång eftersom jag nu var säker på
att det var örat)

Gissa vad? Nu är jag helt säker på att jag har ont i örat OCH
dessutom har jag ont bakom sista tanden NERE, där jag ju inte har nån
visdomstand. Vad ska vi gissa på nu? Gallsten kanske? Eller ett
inflammerat knä?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar