fredag 15 oktober 2010

Åldersnojja el grande

Jag är inte en person som går omkring och åldersnojjar frekvent. Jag känner mig trygg i att vara trettio-nånting, att tycka det är lagom med fem centimeter klack och erkänna att jag gillar att vara hemma en lördagkväll. Ibland, med ojämna mellanrum, får jag dock kraftig åldersnojja.

Senast var för två år sen när jag var på föräldramöte på dagis för första gången. Jag kände det verkligen som jag fick låtsas höra hemma där, som att det närsomhelst skulle komma någon och peka på mig och säga: "stopp där, vad gör du här, det här är bara för vuxna". Gången innan dess var när Roger Bovbjerg sa att han skulle hämta ut ett nytt körkort och jag sa "varför då, har du tappat det?" och han sa "nej, det har gått ut". Tanken på att Roger och därmed jag var så gammal att körkortet gått ut svindlar fortfarande.

Nu har jag inte fått någon sån här obehaglig aha-upplevelse på två år, men, och det visar bara att man aldrig ska känna sig för säker, nu har det hänt igen.

Låt oss för ordningens skull säga att jag har ju också ett vuxenjobb som får många att börja gäspa. Verksamhetsutveckling tycker många låter intressant men när man säger att det är inom området fakturering ser man att folk dör en smula inombords av ren tristess.

Även med detta i mitt medvetande slog den här händelsen ner som en ålders-panik-bomb som briserade i tv-soffan.

Slökollar på nyheterna. Ekonomi, byggbranchen, couldnt care less. Men så.. Är inte det där..?! Joo, det är ju Johan! Johan, som senast vi sågs var en gänglig, solbränd kille som hade t-shirt med tryck och mest gillade att dricka öl och bada. Johan som var lika gammal som jag 1996 och enligt logiska principer fortfarande är lika gammal som jag.


Nu är han varken solbränd eller gänglig. Nu gör han det här, och det ser fan inte ens ut som att han låtsas:

Johan är vuxen  edit 2010-11-21 SVT har den dåliga smaken att ta bort klippet. Klippet visade en kostymklädd Johan som pratade om vuxna saker. I stället bjuder jag nu på Johan Facebook-profilbild:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar