tisdag 25 januari 2011

Peter på Metro, Johanna på Expressen

...och andra rara personer som jag tyvärr glömt namnet på; jag är
väldigt smickrad över att ni vill prata med mig, men det som har
hänt är egentligen bara en konstig slump. Jag sysslar med
vardagsbetraktelser utan djup och av någon anledning har ovanligt
många fastnat för en av dem. ;-)

Jag välkomnar debatten men har just inget mer att tillföra förutom
att konstatera att Lindex är ett vinstdrivande företag som liksom
alla andra producerar det som säljer. Att man sedan misslyckats fatalt
i kundkommunikationen i just detta fall är en sak som mer sorterar in
under kategorin betraktelser av inskränkta individer än betraktelser
av Lindex affärsplan ur ett genusperspektiv.

Bland kommentarerna till inlägget om Klara och Kalle hittar ni en
mängd personer som har betydligt större insikter än vad jag har i
det här ämnet!

Det går jättebra att citera från min blogg om man anger källa och
självklart får man länka hit!

Skickat från min iPhone

7 kommentarer:

  1. Ok. Skulle du ångra dig vet du var jag finns!

    Mvh,
    Peter

    SvaraRadera
  2. Här har vi ett annat roligt (horribelt) exempel på hur lindex kan te sig: http://vackrakladerochannat.blogspot.com/2010/10/om-kompensation-fran-lindex.html

    SvaraRadera
  3. När barnen var små uppmärksammade jag kedjorna på att alla flickkläder var rosa, vita, röda och glittriga, alla pojkkläder var blåa, gröna, svarta och "tuffa". Pratade med HM om det och de höll med. MEN de hade provat att lansera kläder som bröt mot "koden". Resultat? De sålde sämre. Det ÄR vinstdrivande företag som levererar det kunderna vill ha. Och kunderna vill ha söta "jag-står-bredvid-och-tittar-på-så-jag-inte-smutsar-ner-mig"-kläder till flickor och tuffa "jag-klättrar-hoppar-leker"-kläder till pojkarna.

    SvaraRadera
  4. Jag har, med Jennies tillåtelse och i inläggets ära skapat en fan-sida på facebook. Gilla diskussionen nu!

    http://www.facebook.com/pages/Om-Klara-ar-116-cm-och-Kalle-ar-116-cm-hur-mycket-langre-ar-da-Kalle/146307482094579

    SvaraRadera
  5. Nej, prata med tidningarna, du kan ju påverka Lindex på riktigt! Gör det för oss alla som inte kan bli en röst i media. Om du orkar och vill förstås...

    SvaraRadera
  6. Ja, verkligen - om du vill och orkar. Detta har ju blivit ett fenomen (över 11 000 har delat länken på FB vad jag kan se), och man kanske faktiskt kan få mediapublicitet. Det hade ju varit hur häftigt som helst - det visar ju på att "marknaden" faktiskt vill något annat än kedjorna tror.

    SvaraRadera