onsdag 24 november 2010

Bakåtvänt är rättvänt!

Bakåtvänt för barn i bilen är en fråga som engagerar mig och jag vill gärna skapa opinion, det är så många föräldrar som jag tror inte har all fakta om bakåtvänt/framåtvänt. Flera gånger i månaden ser jag bilar med framåtvända barn under tre-fyra år och undrar: Varför? Visste ni att det i princip inte är några barn i Sverige och  som sitter korrekt fastspända bakåtvänt dör i trafiken? Under 2009 var siffran NOLL i Sverige. För barn upp till tre år är dödsrisken FEM gånger så hög om de åker framåtvända mot om de åker bakåtvända.

Risken för allvarlig nackskada minskar med 90% bakåtvänt för en fyraåring jämfört med framåtvänt.

Ofta anges skäl som "platsbrist" för att vända barn tidigare än i fyraårsåldern vilket är den lägsta ålder NTF rekommenderar att man vänder. Ett tips är att sätta barnet i fram, det finns inga belägg för att det skulle vara sämre ur en säkerhetsaspekt, och ofta är det bättre med plats för benen. Glöm inte att ta bort eller kollpa ut airbagen bara!

Det som känns så tråkigt och på något vis orättvist är att jag har ett barn som snart inte kan åka bakåtvänt. Han har bara ett par kilo och ett par centimeter kvar innan han helt enkelt är för stor för stolen. Bakåtvända bilstolar är urvuxna när mer än en tredjedel av huvudet sticker upp ovanför kanten eller stolens övre viktgräns passerats. Det betyder att normalstora barn ofta kan sitta bakåtvänt uppåt fem-sexårsåldern, låt dem göra det, låt inget annat än en urvuxen stol bli ett skäl att vända ditt barn!

Faktan ovan kommer från Folksam och NTF.Om inte statistiken övertygar, titta gärna på den här filmen:

Folksams film om bakåtvänt

Join my cause på facebook, gå med i gruppen bakåtvänt är rättvänt!

5 kommentarer:

  1. Bra sagt! Håller med.
    Sandra

    SvaraRadera
  2. Jättebra ämne som berör många. Det jag vill säga är att åldern inte ska vara det som bestämmer utan storleken på barnet. Precis som du skriver så kan en "liten"femåring faktiskt få plats i den bakvända medans en stor 3 åring inte får det och därför måste byta.

    SvaraRadera
  3. Du vet att jag håller med! //Isa

    SvaraRadera
  4. Det ska vara en bra extrem treåring det! Tror inte det finns många treåringar över 25 kg och +120cm! Jag har just bytt bakåtvänd stol, folk tycker jag är galen men det gör att det finns dom där extra cm i ryggstödet som gör att Issen kan sitta rättvänd ett tag till. Och jo Lena, det är åldern, inte vikten/längden som styr.

    SvaraRadera
  5. Alltså, rekommendationerna bygger på ålder, baserat på forskning går NTF ut och säger att ungefär vid fyra år är nacken lite mer mogen att klara en olycka åt "fel" håll. Sen händer såklart inget magiskt den dag man fyller fyra, utan helst skulle ju alla sitta bakåtvänt!

    (Problem att editera från Ifånen, det är därför mina inlägg ser knasiga ut!

    SvaraRadera