söndag 17 april 2011

Mr:X gästbloggar

Mr:X, som ni lärde känna lite av här, gästbloggar i dag:

Efter att fatalt ha misslyckats med mitt eget bloggande alltför många gånger så bad Jennie mig att gästblogga här. Varför har jag ingen aning om. Jag skrev till Jennie att jag just nu kallar mig katastrofinvesterare och kan skriva om det. Tror att Jennie svarade:  mäh. Vad betyder ”mäh”? Antingen förstod hon inte vad jag menade eller så lät ämnet väldigt seriöst och tråkigt. Frågan är om det blir så mycket roligare när en statsanställd byråkrat ska blogga? Jag lever alltså på dina skattepengar! För de skattepengarna ska jag befinna mig på myndigheten 7 timmar och 57 minuter varje dag (ofta är jag där lite längre faktiskt). Vad får du för att betala mig min lön en dag? Här började jag skriva en lång lista från allt mellan att sitta i fikarummet till att sitta på dass (vad finns mellan det undrar du, en hel del faktiskt!) men det slutade i att jag faktiskt jobbar och inte enbart fysiskt befinner mig i myndighetens toalettavdelning så det blev inte så kul och det får väl ses som väl investerade skattepengar?

Ibland tror folk att en myndighetsperson inte är en ”vanlig” människa. Ibland får man blickar när man möter en kund från dagen i närbutiken som att ”oh fan, äter han också mat”. Jodå, så att… Även jag är en människa som jobbar åtta till fem, har med mig min matlåda till jobbet, strävar efter högre lön, drömmer om att vinna på lotto så att jag blir ekonomiskt oberoende, räknar ned till semestern, skriver att jag tränar regelbundet på dejtingsajter, somnar i soffan i reklampausen till någon halvtaskig film och har tankar på att bli buddhist.  Att vinna drömvinsten på Lotto är en på 336 miljoner, att vara katastrofinvesterare ger förmodligen bättre avkastning, till och med att bli byråkrat är mer väl investerade pengar än att spela på Lotto. Att ha tankar på att bli buddhist kan vara nyttigt, men riskerar att leda till ett hem utan möbler och att man får låna en bok om feng shui av en nära vän (mer om det en annan gång).

Och för dig som undrar hur lång tid en specifik arbetstid tar på myndigheten så är det tydliga och enda svaret: "En arbetsuppgift kommer att ta exakt den tid som är avsatt för ändamålet". Ska det vara så svårt att förstå? Tycker även att ni ska sluta att belasta våra redan hårt belastade telefonköer och skicka in alla dessa blanketter, vad ska de vara bra för? Vi hinner ju knappt gå på toaletten!

/MrX  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar