söndag 13 februari 2011

Jag kanske är lite Karlskronit ändå?

Trots mina snart tio år i Kalskoona är jag inte mycket av en Karlskronit. Jag pratar inte språket, jag avskyr kroppkakor och jag förstår inte haussen över den där rövmarknaden eller vad det nu heter.

I går landade dock en insikt om att jag kanske börjar acklimatisera mig på riktigt. Jag tillbringade dagen med en viss Mr:X (ni kommer strax förstå varför han måste vara anonym). Han beklagar sig över att en släkting två generationer bakåt envisas med att förse honom med rågskorpor. Han berättar att han kastar den förra påsen när han får en ny, han skäms lite över hur otacksam han är, och det är nu det händer, jag säger: -Åååå rågskorpor, hemmagjorda? och han säger -Ja, du kan få dem om du vill?

Såvitt jag vet äter/gillar inga andra än Karlskroniter rågskorpor? Att jag känner ett visst begär efter dem måste alltså betyda att jag börjar bli riktigt hemmastadd.

Vem vet, snart kanske jag går till kiosken i parken och beställer ett par kroppkakor. (Ni som inte bor här, ja, det är sant. Man kan köpa glass, Delicatobollar och kroppkakor i parken i den här stan.)

5 kommentarer:

  1. Jag blir ju så stolt över dig att jag får tårar i ögonen :) //helena

    SvaraRadera
  2. Nästan så jag blir lite tårögd själv Helena!

    SvaraRadera
  3. LÖÖVMARKNADEN heter den och är en av årets stora högtidsdagar!;)/Kram Em

    SvaraRadera
  4. Jag gjorde ett försök med kroppkakor. Köpte dem på Ica Maxi smakade fan! Men så vitt jag har förstått så är det stoor skillnad mellan köptans och de hemmalagade? kan du ge en recension innan jag ger mig på att laga egna? ;-)

    SvaraRadera
  5. @Em, jaja. :-) Isac gillar den, men han är ju inföding!

    @Lotta´, har också hört det där om hemlagade. Men eftersom jag ätit tre olika hemlagade (Isacs gammelfarmors, min fd svärmors och några från Sturkö som ska vara best in class) och dom har smakat.. s*.. så kan jag inte rekommendera dig att testa! Du får helt enkelt ta en tur hit o testa autentiska. :-)

    SvaraRadera