tisdag 21 december 2010

Jennies språkskola Del 2 -Om de och dem

Att använda de och framförallt dem felaktigt är ett av de vanligaste grammatikfelen. Jag tror att det handlar om en slags överkorrigering, man är så itutad från skolan att det är förbjudet att skriva dom att man i rena förskräckelsen drar till med tjusiga dem. Låt oss en gång för alla fastslå att det är många gånger bättre att använda dom än att välja fel av de och dem.

Hur gör man då för att få till det rätt om man inte har det här i sin grammatikryggrad?

Jag tycker det bästa knepet är att tänka på vad det heter på engelska. Av någon konstig anledning kan nämligen de allra flesta svenskar välja rätt ord på engelska trots att deras kunskaper i det språket är dåliga i övrigt! När du tänker skriva dem eller de i en mening, tänk på om det hade hetat them eller they på engelska. Välj sedan den svenska motsvarigheten. (Dvs them=dem, they=de)

Vi tar en mening som exempel:

"-- hälsade på oss efter bion."   

Prova nu med:
"them said hello../hälsade på oss efter bion" eller
"they said hello../hälsade på oss efter bion"

Ganska solklart they, dvs de, eller hur?

Om man inte tycker detta känns bekvämt kan man testa att byta ut de/dem mot mig eller jag. Om du kan byta ut ordet mot jag ska det stå de och om du kan byta ut det mot mig ska det stå dem. Här kan man helt enkelt plugga in två ord; jagde och migdem. Testa denna regel på

--var ute och cyklade
Han tog med frukt till --
--vann tävlingen

Det blir alltså

Jag/de var ute och cyklade
Han tog med frukt till mig/dem
Jag/de vann tävlingen

Det är en klurighet det här med de och dem, men väl värt att lägga möda på att skriva rätt eftersom det uppfattas som VÄLDIGT fel när det blir fel. Grundanledningen till att vi så ofta skriver fel är såklart att det handlar om rent skriftspråk, få människor säger ju de och dem i sitt talspråk.

Dagens kom ihåg från Jennies språkskola får bli jagde och migdem!

3 kommentarer:

  1. Heller och Hellre verkar vara mycket svårt att skilja på. Iallafall i de nordliga skånska skogarna. Varför ska det vara så svårt att skilja på dessa mycket olika ord...

    Det är verkligen inte ovanligt att jag får svaret: Inte jag hellre!!!

    SvaraRadera
  2. Kan du inte ta upp det här med "egentligen" och "igentligen".. Jag HATAR när människor skriver och säger igentligen

    SvaraRadera
  3. Tack för att du tar upp detta! Jag har en längre tid irriterat mig på att många skriver dem när det ska stå de!

    SvaraRadera