torsdag 24 februari 2011

Jennies språkskola Del 7 -Om självmord och abort

Tråkiga och hemska ämnen där många säger och skriver fel. Det är vanligt att man blandar ihop de korrekta meningarna:

"Han tog livet av sig" med
"Han begick självmord"

och skapar den felaktiga satsen

"Han tog självmord"

Ett liknande problem hör jag när människor pratar om abort, och samma sak gäller, välj en av följande korrekta meningar:

"Hon gjorde abort" eller
"Hon gick igenom en abort"

men inte

"Hon tog abort"

Här har jag inga trix, det är bara till att plugga in det.

När vi ändå är inne på det är inte-så-roliga ämnet vill jag även ge följande klargörande: Spontan abort är ett begrepp som ofta används av vårdpersonal för missfall. Spontan abort har således inget att göra med att lite sådär snabbt och ogenomtänkt göra abort.

Nästa del av språkskolan kommer att handla om något roligare, jag lovar. Jag tänkte börja beta av de frågor som ramlat in, jag har några riktigt roliga och kluriga på lager!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar