måndag 21 februari 2011

Jag vill slå ett slag för businesskramen

Ett möte på jobbet i dag påminde mig om en traumatisk händelse för ett par år sedan. En kollega till mig hade besök från ett annat företag. Jag hade aldrig träffat personerna tidigare. Jag råkar träffa på kollegan och gästerna just som de håller på att hälsa och småprata i fikarummet. Jag säger hej och sträcker fram handen mot en av gästerna, sådär som man gör, snett framåt, i midjehöjd.. Problemet är bara att han av någon oklar anledning tycker att vi borde kramas i stället, varpå jag hamnar med min högerhand klämd mellan oss i höjd med... Ja, ni kan se det framför er va?

Därför kommer här en stensäker gudie för hur man hälsar på jobbet:

Kramas: Gör man bara om man har en privat relation, eller eventuellt haft ett väldigt långt och nära samarbete samt känner till sin affärskontakts barns andranamn. Typ. BÖR UNDVIKAS om man inte är helt säker på hur läget ligger till.

Handslaget: Funkar alltid i alla sammanhang! Ett leende, ett fast handslag på 1,5 sekunder och en trevlig hälsningsfras med antingen "hej jag heter.." eller "trevligt att ses igen..". Alla, kvinnor som män, ska ställa sig upp när man hälsar tycker jag, det ser förjävla slött ut att sitta och ta någon i hand.

Kindpussande: Lägg av, vi är i Sverige och det är en farlig chansning att hälsa såhär, man får vara bra bestämd i sina rörelser om man ska ge sig på detta, jag har sett missförstådda ansatser till kindpussar och det_är_inte_bra. Går bort helt på jobbet.

Sen, min favorit:

Businesskramen: Businesskramen är ett mellanting mellan handslag och kram. Man börjar med ett korrekt handslag (se ovan) och om man känner sig lite kramig kan man luta sin lite fram och lägga sin vänstra hand på den andres högra axel. Detta måste göras med finess och känsla men kan egentligen inte gå så väldigt fel, trevligt sätt att hälsa om man har en personlig relation men inte en privat.

Hur det gick med kollegans affärskontakt? Tja, jag har sett honom igen men då nickade han bara. :-)

4 kommentarer:

  1. Du är så jävla skön! Älskar dina olika små lektioner:) Saknar språkskolan.. När kommer nästa avsnitt?

    SvaraRadera
  2. Tack Sandra! :-) Ja, många som vill ha språkskolan, den får nog återuppstå snart!

    SvaraRadera
  3. Haha!! Jag dör!! Telefonbranchen alltså! Sånt där pysslar vi inte med i kommun. Jo jag kramar en del efter långt och troget arbete.

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Detta var jätte roligt att läsa och otroligt bra skrivet! Tack för ett gott skratt:) Kram /em

    SvaraRadera