tisdag 29 mars 2011

Jennies fotbollsskola -Del 1

I dag är det premiär för Jennies fotbollsskola! Som flera av er vet är jag riktigt vass på fotboll och speciellt då på regelverket. Faktum är att en av mina bästa vänner som är fotbollsdomare ofta frågar mig om råd när han inte löser en fråga. Min speciella spjutspetskompetens gäller reglerna kring offside.
Jag vill nu dela med mig av en liten bråkdel av min stora kunskapsbank:

Offside är när bollen är på fel sida om vissa spelare. Eller, om man vill, när vissa spelare är på fel sida om bollen. Nedan ser vi en bild från matchen mellan det röda laget och det rosa laget i Pommes-cupen. Det blåa som syns till höger är de rosa lagets mål och pommes D är deras målvakt. I det här fallet är pommes B från det röda laget i offsideläge. Det gör inte så mycket så länge han inte är med i spelet. (Förr i tiden fick man inte ens stå och hänga i offsideläge men nu gäller offsideregeln bara spelare som deltar i spelet.) Anyhow, om vi nu låtsas att pommes A vill passa bollen till sin vän pommes B uppstår problem. Han (B) är offside, eftersom han bara har en spelare (spelare D) mellan sig själv och målet. Det han behöver göra är att se till att spelare A eller nån annan idiot i det röda laget förpassar sig... ..mellan honom och målet.. eller att någon annan rosa spelare finns där.. Eeeh..
















I allafall, offside finns till för att undvika att man ställer en spelare vid motståndarens mål. Anledningen till det är egentligen att.. Ja, det viktiga är i allafall att det inte får stå någon där på heltid. Nu skulle man kunna tro att man kunde lösa problemet genom att hålla fast någon så man har två spelare bakom (framför) sig. Men då träder det in en annan regel som handlar om att man inte får hålla fast spelare. (I allfall inte spelare i det andra laget.)

Sammanfattningsvis, som ni ser på illustrationen, måste man ha två spelare på någon sida om sig och kring sig innan man kan kasta in handduken i Max-målet.

Japp, det var offside det! Nästa vecka ska vi titta på reglerna kring hörna.

2 kommentarer:

  1. Haha, vad MENAR du Jocke? :-) HUR många gånger tror du att jag har fått höra i dag att det inte alls hjälper om spelare A flyttar på sig.. Att inte det hjälper spelare B ur offsiden alltså. GANSKA många kan jag meddela!

    (Bilden är från när Tommy (Mr fotbollsdomare) försökte förklara offside för mig på lunchen häromdan.)

    SvaraRadera