fredag 25 mars 2011

Jennies språkskola Del 17 -Om heller och hellre

(Läsarfråga!)

Nu kommer vi till något intressant. Felanvändande av heller och hellre verkar nämligen vara dialektalt. Jag sticker ut hakan och påstår att det bara är människor i området Småland/Skåne/Blekinge som råkar ut för detta. Felet består i att man felaktigt skriver till exempel:

-Han var inte där och inte jag hellre!

Det korrekta är:

-Han var inte där och inte jag heller!

Vågar man gissa på att det är ett uttryck av talspråk? Det stämmer i så fall med min spaning om Småland/Skåne/Blekinge eftersom många personer i detta område pratar med skorrande R, då kanske det är svårt att "höra" hur slutet på ordet ska vara i skrift?

Jag har klurat på ett trick för att minnas hur det ska vara men kommer inte på något. Man får helt enkelt vara uppmärksam och kolla ordboken om man är osäker.

6 kommentarer:

  1. Jag har aldrig någonsin hört någon säga fel på det, är du säker på att du inte hört fel? :)

    SvaraRadera
  2. Detta har jag aldrig sett i skrift! Eller ens hört..Fast så bor jag ju i Värmland också ;)

    SvaraRadera
  3. det är inte bara så att personen sluntit på tangenterna, jag gör det ofta när jag skriver och orkar inte rätta som t.ex. har blir ahr

    SvaraRadera
  4. Jag är helt säker på att jag sett och hört detta! (MUC: vi har en kollega som säger såhär!)Jag har lite dåligt med tid men det verkar som fler än jag uppmärksammat det:

    http://hd.se/blogg/olater/2009/03/14/sag-hellre-heller/

    SvaraRadera
  5. Som smålänning måste jag säga att jag aldrig har hört någon säga fel på detta? Ej heller sett någon skriva fel vad jag minns... eller skulle jag skrivit ej hellre sett? ;p

    SvaraRadera
  6. Det verkar inte så utbrett detta men som sagt innan, även små fel får plats i Jennies språkskola! Att det existerar är jag dock helt säker på, jag har som sagt fått frågan från en läsare, jag känner en person som "gör sig skyldig" till det och hittade i allafall en till ordpolis på nätet som uppmärksammat det!

    SvaraRadera