söndag 27 mars 2011

Jennies språkskola Del 18 -Om sist och senast

Ett väldigt vanligt fel enligt Jennies språkskola. Ofta hör man människor säga meningar i stil med:

-Sist jag var på bio såg jag en bra film.

Detta är någon variant av talspråk, men Jennies Språkskola säger faktiskt att det inte är ok ens i talspråket. Det heter:

-Senast jag var på bio såg jag en bra film.


Just i det här inlägget vill jag passa på att friskriva mig lite. I de allra flesta fall är det jag tycker är rätt eller fel detsamma som vedertagna språkregler anger är rätt eller fel. I fallet med sist och senast vet jag faktiskt inte riktigt vad reglerna säger. Att det i ovanstående exempel är mer rätt att säga senast är nog de allra flesta eniga om. Om sist är fel eller ej är en annan fråga. Den mer liberale ordpolisen kanske kan ge godkänt vid användande av sist, åtminstone i talspråket.

3 kommentarer:

  1. Överlag så börjar väl många att skriva som de talar. Framför allt ser man det i annonser och tidningar. Numera skrivs det ofta om "en kille" eller "en tjej" i stället för man och kvinna.
    Det som irriterar mig mest är när jag ser "Kom och se vårat nya sortiment"
    Eller när min projektchef skickar ett mail på sex rader utan punkt eller kommatecken.

    SvaraRadera
  2. Jaa, vårat är riktigt ugly! Eller vad sägs om "våra billiga priser"? *Brrr*

    Tja, din projektchef kanske lyckas få till en fullständig mening åtminstone? ;-)

    SvaraRadera