torsdag 31 mars 2011

Jennies språkskola Del 19 -Om jag och mig

I den här striden står jag ganska ensam. Inte ens mina mest hängiva språkpolisvänner tycker frågan är värd att engagera sig i. För mig klickar dock rättningsmekanismen i gång i huvudet varje gång jag hör det här felet. En lite rolig sak är att min snart-fyra-åring en gång har rättat en okänd person i just det här ämnet. Han hörde någon säga:


-Han är äldre än mig

och kommenterade det, ganska högljutt:

-Det heter äldre än JAG

Jag skämdes och personen tittade förargat på min lilla sötnos. Han har dock rätt, även om det givetvis inte är ok att rätta någon. I meningen ovan har man dragit samman satsen; det man egentligen säger är Han är äldre än vad jag är. Den korrekta förkortade meningen blir alltså: Han är äldre än jag.

Tricket är alltså att om man tänker sig att avsluta en mening med mig kan man försöka förlänga meningen enligt ovan för att höra om mig eller jag är det rätta.

3 kommentarer:

  1. Så fin bakgrund du har nu! :) Klart att det heter "än jag". Fast det låter ganska rätt med "än mig" också...hmm.. ;)

    SvaraRadera
  2. Den lilla rara sötnosen har även rättat sin mormor

    SvaraRadera
  3. Yvonne: Men det är MER rätt att säga jag. ;-)

    Mormor: Ja, han har rättat mig med.. Han kommer att bli riktigt dryg den!

    SvaraRadera