torsdag 3 mars 2011

Jennies språkskola Del 11 -Om att kolla hur mycket feber man har

Ibland hör man människor säga varianter av "ta febern", till exempel "har du tagit febern på henne?". Om man lyssnar ordentligt på den meningen märker man att det är något konstigt. Vadå ta febern? Ta bort den? Eller ta ner den, eller vad säger man egentligen?

Det som hänt är att man blandat ihop lite olika uttryck, som "ta tempen" och "kolla febern" och liknande. "Ta febern" är definitivt inte ok, men faktum är att jag tycker att mer vedertagna "ta tempen" också är tveksamt. Jennies språkskolas råd får därför bli följande typ av lösning:

Har du kollat om hon har feber?

(Tack Anna som önskat ämne!)

1 kommentar:

  1. Håller med! Trots att jag nästan aldrig har feber..."Jag ska gå och klippa mig" är också ett lite felanvänt uttryck. Men jag säger det själv. :)

    SvaraRadera